Bármely berendezés, legyen az kis vagy nagy értékű, vásárláskor egyszerre több szempont alapján döntünk. Az ipari lézerberendezések vételárai a felhasználási területüktől függően nagyon eltérőek lehetnek.
A következőkben olyan szempontokat sorolok fel, melyeket lézerberendezés vásárlásakor célszerű szem előtt tartani. Elsősorban a berendezést értékesítő szakemberek feladata, hogy ezen vásárlási és gépüzemeltetési feltételekre felhívják a figyelmet és az ügyfélben felmerült kérdésekre megfelelően válaszoljanak.
Lézerberendezés választásakor a megmunkálandó anyaghoz, az anyag felületén és/vagy anyagban a legjobb jelölési, hegesztési illetve vágási minőséget és sebességet biztosító berendezést kell választani. Attól függően, hogy milyen anyagot szeretnénk megmunkálni és azt milyen megmunkálási paraméterekkel, elsőkén a lézerforrást kell kiválasztanunk. A lézerberendezés vételárában a legnagyobb értéket a lézerforrás képviseli.
Természetesen fontos szempont, hogy mekkora az adott gép vételára, de nem minden esetben ez a döntő. Sokszor figyelmen kívül hagyják a berendezés üzemeltetése során felmerülő fenntartási, karbantartási és az esetleges szerviz és javítási költségeket.
Az ár mellett térképezzük fel a karbantartási igényeket, költségeket, és ha segítségre van szüksége vagy meghibásodás történik, az adott géptípushoz van-e megfelelő szervizszolgáltatás, képzett szakemberekkel.
A lézerberendezés fenntartásának költségeihez hozzátartozik a karbantartáskor meghatározott időszakonként vagy meghibásodáskor cserélendő pótalkatrészek költségei is. A karbantartások időpontjait előre tervezhetjük, így azok a termelést ugyan lassíthatják, de nem hátráltatják. A berendezés meghibásodása azonban komoly költségeket von maga után.
A meghatározott időszakonként végzett karbantartások (havonta, negyedévente, félévente) a berendezés hosszabb élettartamát és hibamentes, folyamatos működését biztosítják. Karbantartáskor észrevehetünk olyan hibákat is, melyek később a berendezés meghibásodását okozhatják.
Az időszakonként cserélendő alkatrészekből célszerű néhány darabot raktáron tárolni, hogy ezen alkatrészek cseréje gyorsan és helyben megoldható legyen. Lehetőleg gépparkunkhoz a raktáron tárolt alkatrészekből mindig elegendő készletet tároljunk.
A berendezés üzemzavarát nem minden esetben valamilyen alkatrész meghibásodása okozhatja. Számtalan esetben a lézerberendezést vezérlő szoftver meghibásodása is okozhat komoly károkat (pl. adatvesztést). Célszerű a számítógép rendszeres ellenőrzését is elvégezni és ami a legfontosabb, hogy az adatok letöltését szerverre vagy más adathordozóra (pl. CD), és a számítógép operációs rendszeréről image mentést (ún. tükörmentést) rendszeresen (naponta, hetente, havonta) végezzük el.
Ha mégis meghibásodás történik, és olyan alkatrész megy tönkre, melyet nem tartanak raktáron, ebben az esetben a gépet forgalmazó céghez vagy a szerviz szolgáltatóhoz kell fordulni. Meghibásodáskor a berendezés legtöbbször üzemképtelen. Ha tisztában vagyunk milyen alkatrész okozza az üzemzavart és ha van képzett szakemberük az adott géptípushoz, akkor a pótalkatrész cseréjét külső szerviz szolgáltatás nélkül is elvégezheti. A kérdés már csak az, hogy a meghibásodott alkatrész(ek) szállítása és annak cseréje mennyi időt vesz igénybe? A pótalkatrész és a szállítási költségek is igen eltérőek lehetnek az egyes lézerberendezést forgalmazó cégeknél.
Minden esetben a berendezés vásárlásakor kérjünk listát a kopó alkatrészekről és azok költségeiről. Továbbá tisztázandó, hogy meghibásodáskor a pótalkatrész szállítása mennyi időt vesz igénybe és mennyibe kerülnek a szállítási költségek hétköznap és hétvégén. Legtöbbször a lézerberendezést forgalmazó cégek a nagyobb értékű alkatrészekből nem tartanak raktáron, csak a gyártótól lehet beszerezni. Ha a gyártó egy külföldi cég és a gyártótól kell rendelni pótalkatrészt, ez esetben az alkatrész szállítása néhány órát vagy napot vesz igénybe.
Ha a meghibásodás oka ismeretlen vagy olyan szintű a meghibásodás, hogy az alkatrész cseréjét és a berendezés javítását csak a külső szerviz személyzet végezheti el, akkor ezek plusz költségeket jelenthetnek. Minden komolyabb, ismeretlen vagy ismert okból bekövetkezett üzemzavarról a gyártót és/vagy forgalmazó céget, szerviz szolgáltatót azonnal értesíteni kell. Az értesítés kihagyása a berendezés későbbi üzemképességét tehetik veszélyessé és a lézerforrás élettartamát ronthatják. A szakképzett szervizszakemberek által végezett munkálatok szükségesek, de ahhoz, hogy segíteni tudjanak mindenről pontos információt kell adni. Célszerű gépkönyvet vezetni, melyben a karbantartások gyakoriságát és a cserélt alkatrészek listáját, pontos dátummal jegyzőkönyvet vezetnek.
Minden esetben a szerviz technikust pontosan informálni kell, hogy a berendezésen a meghibásodást megelőzően milyen tevékenységeket végeztek és miként következett be a gép üzemzavara. Az informatikának köszönhetően ma már lehetséges az is, hogy szinte minden lézerberendezés internetes hálózaton vagy telefonos kapcsolaton keresztül is elérhető. Erre a távkapcsolati lehetőségre gépválasztáskor mindig kérdezzünk rá a gyártótól vagy a forgalmazótól. Ez nagyban megkönnyítheti a szerviz technikus munkáját, mivel így gyorsan diagnosztizálhatja a hiba pontos okát. A technikus a helyszínre, a megfelelő pótalkatrésszel érkezik, így sokkal gyorsabb a hiba elhárítása is.
A szerviz költségek pontos nagysága mindig csak a javítást követően tisztázódnak. Azonban van néhány alapköltség, melyek később számolhatunk a szervizköltség nagyságára. A gyártók, forgalmazók vagy szolgáltatók a szervízszolgáltatás költségei között felsorolják, hogy mennyi a kiszállás költsége, amely távolságfüggő, továbbá az óránkénti munkadíj költségét. Természetesen, a kiszállás és az óránkénti munkadíj változhat, attól függően, hogy munkaidőben (8 órától 17 óráig) vagy éjszaka, továbbá hétköznap vagy hétvégén van szükség szervizszolgáltatásra. Gépválasztáskor mindig kérjünk a szervizköltségekről tájékoztatót.
A legtöbb gyártó és forgalmazó lehetőséget biztosít karbantartási és/vagy javítási szerződésre is. A szerződés keretében a gyártó, vagy forgalmazó vállalja a lézerberendezés illetve a hozzá kapcsolódó mechanikus részek karbantartását és/vagy javítást. Az ilyen szerződések sok mást is tartalmazhatnak, ezeket pontról pontra tekintsük át. A karbantartási szerződésekben általában a karbantartás és a felülvizsgálat negyed- illetve félévente történik, határozott vagy határozatlan időtartammal. A felülvizsgálat tartalmazza a berendezés teljes körű vizsgálatát.
A javítási szerződés megkötése nélkül a legtöbb gyártó és forgalmazó a meghibásodás bejelentését követő 48-72h belül vállalja a javítás megkezdését. Ez a javítást megelőző időtartam általánosan elfogadott, hiszen sok cég a hétvégén leállítja a termelést. Azonban azok a cégeknél, ahol hétvégén is 3 illetve 4 műszakban megy a termelés, célszerű karbantartási és/vagy javítási szerződést kötniük. Ha a szerződés megkötése mellett döntenek, úgy lehetőség van a 24h-s illetve 12h-s készenlétre is. Természetesen ez a szolgáltatás plusz költséget jelenthet, de a termelés leállása által keletkező költségekhez képest még mindig elenyésző összeget képviselnek.
A lézerberendezés vásárlásakor legyünk mindig körültekintőek és figyeljünk arra is, hogy a berendezéshez biztosított-e minden olyan szolgáltatás, tapasztalat, képzett szakemberek, mellyel csak a több éves tapasztalattal rendelkező cégek és már kiforrt tervezéssel működő berendezéseik nyújtanak.
Ha lézeres jelöléstechnológiát választja a következő előnyöket élvezheti a hagyományos technológiákkal szemben:
Ipari lézerberendezéseket használó cégeknél, például Autóelektronika, Autóipari cégek, beszállítók stb. Lézersugaras jelölés, vágás, hegesztés alkalmazások! Cég profiljára szabott prezentációk kérhetők, 1-2 napos intenzív képzéssel. Oktatási anyagok és követelményjegyzékek kérhetők magyar, angol és német nyelven!
Vállalatok számára egyedi ajánlat alapján dolgozom, melyhez előzetes egyeztetés szükséges.